کد مطلب:301528 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

نخستین تابوتی که در اسلام ساخته شده تابوت حضرت زهراء بود


1- در حدیثی آمده كه حضرت زهرا علیهاالسلام به علی علیه السلم فرمود: ای پسر


عمو به تو وصیت می كنم كه برایم تابوتی بساز فرشتگان را دیدم كه شكل و صورت آن را ترسیم كردند.

حضرت فرمود: شكلش را برایم توصیف كن، حضرت خصوصیاتش را گفت، امیرالمومنین به همان شكل ساخت، و نخستین تابوتی كه روی زمین ساخته شد همان بود كه بیش از آن كسی ندیده و نساخته بود. [1] .

2- سلیمان بن خالد، از حضرت صادق علیه السلام پرسید نخستین تابوت برای چه كسی ساخته شد، حضرت فرمود برای دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم.

3- حضرت صادق علیه السلام فرموده است: نخستین تابوتی كه در اسلام ساخته شد تابوت حضرت فاطمه بود، حضرت در بیماری آخرینی كه به همان علت هم از دنیا رفت و به اسماء بنت عمیس فرمود: من بر اثر بیماری گوشت بدنم آب شده و چیزی از من باقی نمانده است آیا می توانی وسیله برایم بسازی كه مرا بپوشاند؟ اسماء عرض كرد: زمانی كه من در سرزمین حبشه بسر می بردم می دیدم كه آنان برای حمل جنازه ها چیزی درست می كنند و من می توانم چیزی مانند تابوت آنان بسازم كه اگر شما از آن خوشتان آمد برایتان آماده سازم، حضرت فرمود: بسیار خوب، وی تختخوابی آورده آن را به پشت خوابانید بعد چند قطعه چوب آورد و به پایه های آن بست و پارچه ای روی آن انداخت و گفت: دیدم آنها بدینگونه می سازند، حضرت فرمود: برای من هم تابوتی مثل همین بساز تا مرا بپوشاند، خداوند تو را از آتش بپوشاند.

4- حضرت صادق علیه السلام فرمود: نخستین كسی كه برایش تابوت ساخته شد فاطمه دختر محمد صلی الله علیه و آله و سلم بود.

5- از حضرت صادق علیه السلام پرسیده شد كه نخستین كسی كه برایش تابوت ساخته شد كه بود؟ حضرت فرمود: فاطمه علیهاالسلام


6- ابن عباس گوید: فاطمه علیهاالسلام به سختی بیمار شد، به اسماء بنت عمیس فرمود: نمی بینی وضع من به كجا رسیده، مرا بر روی تخت به صورت آشكارا حمل نكنی، اسماء گفت: به جان خودم سوگند كه چنین كاری نخواهم كرد لكن تابوتی می سازم به همان صورت كه در حبشه دیده ام، فرمود: چگونه بود، وی چند قطعه چوب تر آورده و آنها را از ساقه برید و بعد بر روی تختخواب تابوتی ساخت، و آن نخستین تابوتی بود كه ساخته می شد، حضرت فاطمه تبسمی نمود، كه تا آن روز به حال تبسم دیده نشده بود، بعد او را با آن تابوت برداشته و دفن كردیم.

7- از اسماء بنت عمس روایت شده است كه حضرت زهراء علیهاالسلام به او فرمود، من كاری را كه نسبت به زنان انجام می دهند زشت می دانم و از آن خوشم نمی آید كه روی بدن زنها پارچه ای می اندازند ولی برای بینندگان بدن آنها مشخص است، اسماء گفت: ای دختر رسول خدا من برای شما آن چه را كه در سرزمین حبشه دیده ام خواهم ساخت بعد گوید: من چوب تری را آورده و آن را به خوبی تراشیده و بستم، بعد پارچه ای بر روی آن انداختم،

حضرت فرمود: چه قدر خوب است این، كه مرد از زن تشخیص داده نمی شود، بعد از مردنم تو مرا غسل بده... تا آنجا كه گوید: بعد از آنكه حضرت از دنیا رفت علی و اسماء آن حضرت را غسل دادند. [2] .


[1] بحارالانوار 43/ 192.

[2] وسائل الشيعه، 2/ 872- 877 باب 52، از ابواب دفن.